::.Kenangan Di Matruh&Siwa

Ape kabar kawan2?hope sht sejahtera,post kali ni saje je nk citer pengalaman trip aku di matruh &siwah.Kwn2 kat Malaysia mesti pelik dgr nama tmpt ni,anyway biar aku terangkn dlu ttg tempat yg aku lawati ni..

Matruh terletak di utara barat Mesir.Matroh adalah 600km dari kaherah,mengambil masa 9jam perjalanan,mmg lame gak la nk smpi sane,so dlm 9jam ke sane,aku habiskn masa dgn tido je..tp ada gakla tgk pemandangan,yg pasti byknya adalah pndngn padang pasir.Terletak 240km barat iskandariah atau dkenali nama alex,sepanjang pantai laut Mediterranean mnymbung dari delta ke sempadan negara Libya..itula serba sikit ttg tmpt yg aku lawati ni..

Tepat kol 1130mlm waktu mesir aku bertolak dari rumah menuju ke dewan utk nek bas.Bile sume dh berkumpul maka kami pn bertolak,mcm zaman korang wat lawatan sekolah dlu ler,xkn xingt kot..pjalanan ms lbh kurang mcm nk g kelantan la.Nek je bas,aku xbuang masa lalu menidurkan diri walaupn suasana agak bsing ktika itu,mmg ak niat nk tdo pn atas bas nnti..

Kol 4pagi kami pn sampai ke perhentian area iskandariah utk solat subuh..hbs je solat kami bertolak utk mnuju trus ke Matruh..perjalanan ke Matruh di kelilingi ngn padang pasir dan melalui kota Iskandariah dan Al-'Alamin.Matruh dkenali gak peranginan sderhana pd msim pnas yg mmpunyai tnda seekor kijang.Buah thin dan anggur adlah tanaman utama di Matruh..

Ok,tepat pada jam kami sudah pn melalui dgn pantai di Matruh..mmg cantikla kat sane..ni antara pantai yg kami nmpk spnjg dlm pjalanan masuk ke Matruh..

mmg cantikla pantai tu,rs mcm nk terjun je,tp apekan daya ak xpndai berenang lg,puas mnuntut ilmu,last2 tetap mcm dlu,heh..

Pastu,kami trus ke pantai Cleopatra,7km dari Matruh,pekan matruh mrupakan pekan pantai,mmg bykla nama2 pantai,cantik plak tu,subhanallah..Mgikut sejarah,pantai ini tdapat satu istana yg mne di miliki oleh Ratu Cleopatra dan Mark Anthony.Matruh juga mempunyai pantai di mana Cleopatra pernah bersiram dan mandi,ini ada aku attch gmbr di pantai Cleopatra.

Pintu masuk hamam(tandas)Cleopatra....
Itu je kot sebahagian gambar yg aku ada,hr tu plak bateri kmera ttbe low,so nk save sikit btri tu sbb byk lg tmpt yg nk lawat,so pepandai ler nk jimat,heh..kami kat pantai Cleopatra ni hny sejam 20minit sbb tkot xsempat nk lwat tmpt len.

Destinasi seterusnya adalah Teluk Agibah(laut ajaib).Lokasi Teluk nie 10km dari Marsa Matruh iaitu dari bandar Matruh.Dinamakan Bahar atau laut Ajibah krn keindahan pantainya yg menghijaudan membiru.Sesiapa yg lihat psti rs kagum krn lautnya mmpunyai tujuh warna berlapis apabila dilihat pada waktu senja.Tapi yg sdihnya,kami smpi kat tmpt ni pd jam 2ptg,hasilnya adalah..

haaa,cantik kn?kat sni blh je mandi,tapi mgkin ms mencemburui ktorng,so dpt tgkp gmbr je ler.Jeles tgk arab berenang wlupn ak xpndi brnang mcm dorng,tp keinginanku membuak2 utk terjun..ni plak gmbr kt tgh2 teluk agibah,hehe..

kami kat teluk ni pn hmpir sejam separuh,just utk bgmbr je.tapu klu mata korang mmg dlm keadaan baik,korang pasti dpt tgk 7warna kat teluk ni even blum senja.Subhanallah mmg cantik teluk ni,indahnya ciptaan Ilahi.Pastu kami pun bertolak ke Bandar Matruh utk mencari tmpt penginapan.Mmg pnt tak terucap ktika itu,tp wlupn pnt,kami masih blh tersnyum..ni gmbr penginapan kami,dan sume pelajar2 yang melawat Matruh,di sni jugala tmpt dorng menginap,nama tmpt ni adalah hotel barakah..

keistimewaan kt bndar ni teksi sume jnis kete yg same,so xd yg buruk2la,sume amt menakjubkan wlupn dgn jnis hyundai,heh..

Pada ptg hr yg sm,kami membeli belah d pasar libya,tmpt yg amt trkenal di bandar Matruh.Pelbagai barang terdapt dsni.Kebanyakan brg yg tdpt dsni berasal dari negara jiran iaitu Libya.Malam tu kami rht,sbb esk nk ke dstinasi len plak,kroihhhh...

Esk paginya kami siap2 utk bertolak ke Siwa.Tanaman utama d siwa zaitun dan tamar,so tamar d siwa mmg murah.Kbykn pelajar mlysia beli tamar coklat dan badam.Perjalanan mngmbil ms lbh kurng 2jam dari Matruh,kami mgmbil ms yg tbaik ni utk tido spnjg perjalanan,heh.Sbb utama kami tdo adlh spjg pjlnn ke Siwa ni d klilingi dgn pdg pasir&hawa dingin bas yg agk memuaskan..dan inila pemandangan yg aku sempat tgkp spnjg perjalanan..

sebahagian umah2 arab di Siwa....

Sesampai je di Siwa,kami terus melawat ke kota2 lama yg tdpt dsni antaranya adlh kota lama Siwa merupakan kota terawal dsni.Dikatakan ia sbuah kota yg bsr krn tletak di antara 2bkit.

Kemudian kami ke Kuil Amon merupakan tmpt penyembahan Amon,dbna oleh Raja Nectanebor 2 tika kurun ke-4 sblm masihi.Pada 1896,kuil ni dhncur oleh General Otoman utk dptkan bhan binaan.Dbwh tmpt tsbut ada istana yg terkambus mngikut kajian yg brasal dr jerman.adei,mmg ak tak tahu menahu psl sejarah ni,mgkin gk ak ttdo time cikgu ajar ak psl ni pd suatu ktika dhulu,heh.

Pastu kami terus ke kolam Cleopatra.D nmakan dmikian smpena kdtgn permaisuri Cleopatra.Setiap pengantin baru akn mndi d stu.Ini adlh adat yg dlakukan oleh pndduk siwa dahulu dan ada yg mngatakan ia kekal smpi skang.Kedalaman kolam ini lbh kurang 6-7 m.Kolam Cleopatra adlh sumber air yg utama di Siwa dan air kolam tidak pernah kering shngga skang.Ms kami smpi d kolam tu,tdpt sgelintir pelncong yg menyibukkn dirinya utk mndi dstu,konon utk mndpt berkat,heh.So,xrmai yg terjun,just 3-4 org je mndi.

pokok kurma........

Kemudian kami terus ke Kubu Iskandar,dbina 3oothun dhulu.Merupakan tmpt persembunyian pndduk zaman dhulu ktika blaku pprngan.Ada pendapat mengatakan Iskandariah dkbumikan d sni dan ada yg mngatakan di Siwa..

Pastu kami ke Jabal Mauta,merupakan tmpt psmbnyian gak pndduk dhulu ktka blaku pprgn dan mrupakan tmpt pengebumian jenazah.Di tmpt tu jg tdpt kubur Sa'amoun&Oxyoris.Kesan2 tulang dan rngka2 dhlu msih blh dlihat.Trdpt jg tmpt simpanan meriam2 Jerman swaktu perang dunia ke-2.Tapi kami sume xnek pn kat ats tu ats mslh2 yg xdpt d elakkn,so dpt bgmbr dari bwh je ler..

Itulah tmpt terakhir kami melwat pada hr tsbut,pstu kami pn mmbeli kurma badam dan coklat dan myk zaitun,3brg ni terkenal dsni tp ada je brg2 len,tpulang pd hak msing2 utk mmbeli..Kemudian kami terus pulang ke tmpt penginapan di Matruh.Malam tu kami berjalan ke bandar Matruh utk mmbeli brg2 utk kali terakhir sbb esknya kami bertolak pulang ke zaqazik..

Pada keesokan harinya,kami check out dari tmpt pnginapan dn bertolak ke pantai Ghuram,3km dari pekan Matruh.Ia merupakan tmpt pling ssuai utk bermndi-mnda krn terslmt dari ombak yg mngganas..tapi xbyk pn gmbr pntai ni sbb aku pk nk mndi je time ni,heh..

ok,hbs sudah citer kali nie,xbyk sgt ak share,sori ler erk.Nnti ada mse ak share lg insyallah.Lps mndi pntai tu,kami siap2 utk balik ke zaqazik,umh sewa aku yg skang ni..Insyallah thun ni genap la 4thun aku duk sni..doa2kanla thun ni najah peksa,balik mlysia insyallah..ok jmpe lagi sume,wsalam..

Inilah pakcik bas yg sntiasa bersama kami,wluapepn mslh yg blaku,mukenya tetap tenang sprti biasa..chaiyok2 pakcik..